Ribnik, floden af drømme

Oprettet d.

Foto: Tue Rasmussen, Malthe Ryge, Jesper Nielsen, Bo Rasmussen, Filip Mirković og Rasmus Juel Ditlefsen

På højderyggen bag mig høres lyden af kviernes klokker, og på bjergsiden foran mig ses fårehyrden med sine får. På engen ses bonden som er i gang med at køre hø ind til vinterens kommen, og det er lidt som om, at jeg er landet i en tidslomme, hvor alt foregår i et roligt tempo.
Det eneste som løber hurtigt her er floden, hvis strøm mærkes om mine waders. Ved min side står Filip Mirković som er min guide. Vi er begge tavse og i det krystalklare vand, observerer vi en stor stalling i en stime på ca. 50 fisk. De er ikke sky, og stimen står to meter fra os og hele vejen ind til bredden, hvor et udhængende træ udgør skjul for netop den fisk, jeg gerne vil fange. Det er den største i stimen.
Pludselig råber Filip “NOW Ras, he is eating again, give it your best cast” og jeg sender den lille uanselige str. 24 Pheasant Tail to meter ovenfor træet, mender linen, og ca. en halv meter fra fisken trækker jeg let i stangen, så nymfen kommer mod fiskens hoved. Jeg ser fisken lave et lille udsving, imens den åbner og lukker munden. “NOW” råber Filip og jeg løfter stangen i et let tilslag. Fisken er kroget, og går prompte efter det udhængende træ, hvis grene rager ned i floden. Instinktivt lægger jeg sidepres på fisken, den drejer ud i floden, hvor en nervepirrende fight mellem vandplanter går i gang. Med en 0,10 mm. tippet er det den der styrer fighten i starten, og vi må bare følge med. To gange sætter den sig i grøden, men Filips erfaring gør, at vi får den fri. Endelig lander Filip min hidtil største stalling på 49 cm. og et jubelbrøl høres langt ned af floden.

Jeg sætter mig på brinken for lige at lande, og lidt Eckhart Trolle agtigt at mærke nuets kraft, men solens placering på himlen indikerer, at vi nærmer os aften. Filip siger “Now its time for your browntrout Ras, follow me downstream and I will show you one of my favorite places”. Vi går vel 1 kilometer nedstrøms, og sættes os på brinken, han peger fire smukke bækørreder ud, som ligger mellem 45 og 55 cm. Jeg begynder at trække linen af, men Filip siger, at vi skal vente lidt endnu, da de ikke spiser pt. De vil begynde at spise inden for en halv times tid. Imens binder han en 0,12 mm. tippet på, så man har lidt mere at skulle have sagt i fighten. Ganske rigtigt begynder de efter 25 minutters observering at lave udfald og spise drivende insekter. Jeg er heldig, og der skal kun få kast til, før en bækørred på 55 cm. laver et udfald og kroger sig selv i det den drejer. Den ryger dog direkte i den største grødebusk, og ryster hovedet med slap line til følge. Jeg er mentalt HELT slået, endelig har man sin barndomsdrøm på, og så varer det kun i få sekunder. Men jeg er heldig, for de andre fisk virker ikke skræmte, og spiser derudaf i et væk. Efter få minutter tager en ny bækørred nymfen, og modhugget sidder perfekt. Efter en udramatisk fight lander Filip fisken sikkert i nettet og min første smukke bækørred på 48-49 cm. er en realitet. Så kunne jeg ikke rumme mere, da dagen havde budt på 2 drømmefisk til mig, og jeg må stoppe fiskeriet for den dag.

Turens mål for mit vedkommende var at fange en stalling over 40 cm på nymfe. Det skal siges, at da vi ankommer, får vi at vide, at floden er ekstrem lav, og at 10 fiskere (uden guide) havde blanket dagen før. Når man så tillægger at nymfe fiskeriet er totalt nyt for mig, og specielt metoden, samt nyt gear som jeg ikke kendte, så var forventningerne meget lave. Men i løbet af de første to timer med guide, lykkedes det mig at lande 6 stallinger med 2 fisk over 40 cm. Pointen er; hyr en guide, da fiskeriet ikke er nemt, også selvom at man er en meget erfaren fisker, og måske er vant til stalling fiskeriet i Skandinavien.
Bækørrederne er store, som i RIGTIG store, og den største jeg rejste, var en fisk, som vi skød til 5,5 kg. Under broen i Ribnik by, så vi dagligt en kæmpe fisk, som ikke har vejet under 7 kg, men de findes endnu større i floden, og bækørreder over 10 kg eksisterer. Filips største er en fisk på 84 cm., taget på en klasse 3 stang, det var en vild fight.

Vi var et lille men hidsigt holdt af meget erfarne stalling og bækørredfiskere, mig undtaget, som var helt grøn i fiskeriet. Selvom at de andre har fanget mange store og fine stallinger i f.eks. Glomma, var jeg bestemt ikke den eneste, der fik flere gange PR på turen. Generelt fanger man langt flere stallinger i Glomma, men det at kunne sight fiske og udvælge de største individer, er bare en helt fantastisk måde at fange sin nye personlige rekord på og langt mere nervepirrende. Vi fik stallinger op til 51,5 cm. og bækørreder op til 55 cm. Den bedste aften fik jeg to bækørreder på 38 og 41 cm, og mistede 4 fisk imellem 48 og 60 cm., plus rejste 3 andre (hvoraf den største var 5,5 kg). Det er 9 nervepirrende bækørred-øjeblikke på 3 timers fiskeri, hvilket må siges at være klasse fiskeri.

På turen brugte jeg en klasse 4 Dreamcatcher stang fra Spey, og 0,10 tippet til stallinger og 0,12 til bækørreder. Nymferne jeg havde med, mente Filip var laksefluer i hans øjne, og for 100 Euro fyldte han min flueboks op med hans egne hjemmebundne fluer i str. 22 og 24. Der var både tørfluer og nymfer, og jeg nåede kun at bruge ca ¼ del af dem, så til prisen var det et fund.

Fisketøjet fra Geoff Anderson havde også fundet vej til Bosnien. Inderst havde jeg WizWool 210 bukser samt trøje og på fødderne Coozy sokker. Jeg brugte mine Roxxo og ZipZone fiskebukser. ZipZone bukserne udmærker sig ved, at benene kan lynes af, når vejret bliver for varmt til lange bukser. I varmen er en Organic Tee t-shirt perfekt, men bliver det køligt, er en skjorte eller fiskejakke som Hoody eller Ezmar Hoodie perfekt.

Hytterne vi lejede var langt over den standard, jeg ellers er vant til på mine rejser, og fra terrassen kunne vi fiske både stallinger og bækørreder. Hytterne består af en stue, køkken, badeværelse og to værelser. I en hytte kan man sove op til 5 mand. Det er uden tvivl de reneste fiskehytter jeg har boet i.

Den Bosniske flod Ribnik er 5,6 kilometer lang. Det er ikke en smeltevandsflod fra de omkringliggende bjerge, men er grundvand som fosser ud imellem klipperne, og har derfor en konstant vandtemperatur på 7-8 grader. Fordelingen er ca. 80 % stallinger og 20 % bækørreder. En så temperaturfast flod medfører både en stor biodiversitet og en stor biomasse af vandinsekter. Floden er krystalklar, og overalt ses fiskene mellem vandplanterne. Generelt har dalen en fantastisk biodiversitet, og dagligt ses vandstære, isfugle, slanger, ferskvandsulke, oddere m.m.

Det er uden tvivl den billigste fiskerejse jeg har haft kontra det mageløse fiskeri og natur. Den dyreste ret på byens restaurant kostede 12 euro, og på en uge mener jeg at jeg brugte 750 kr. på morgen- middags- og aftensmad. Da vi ankom, købte vi en kasse øl, en kasse vand og fire 2 liter Coca Colaer, og det kostede 20 euro. Servicen var i top, og vi blev både hentet og bragt til lufthavnen, og kunne selv tilrettelægge vores dage. Ville man f.eks. køres hjem til en lur midt på dagen, så både bragte og hentede guiderne os. Ville vi have pizzaer og kolde sodavand ved floden, så blev det skam også skaffet. Gik der linekludder i et kast, så var guiderne der med det samme, inden man selv nåede at begynde med at vikle det op. Jeg har rejst og fisket mange steder i verden, men har dog aldrig prøvet en sådan service.

Turene henvender sig både til de erfarne og uerfarne som undertegnede, da man jo selv sætter niveauet og alle på turen blev udfordret, både i kast, fights og tilslag. Så synes du at det lyder som noget for dig, så tjek lige deres priser ud på www.ribnikflyfish.com. Selve lodgen ejer fiskeretten på floden, så alt fiskeri med eller uden guide/hytter/fiskekort går igennem dem.

Læs om opvarmningen til turen her.

Knæk og Bræk

Af Rasmus Juel Ditlefsen

Malthe med fisk på krogen i Ribnik.

Rasmus med en flot fluefanget bækørred fra Bosnien.

Spritklart vand i floden Ribnik i Bosnien.

Fangsten beundres før den genudsættes.

Bosnisk stalling fra floden Ribnik.

Stalling på flue.

Malthe viser stallingens karakteristiske lange rygfinne frem.

Rasmus med en stalling taget på fluegrejet.